Rhapsody

Ranting

جمعه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸ ق.ظ

تمام مسائل زنان و اون چیزی که کلمه ی "حقوق زنان" بهش نسبت داده می شه می تونه در یک عبارت خلاصه بشه: حق انتخاب.

حق انتخاب در 99 درصد موارد در مقابل وظیفه قرار می گیره. فرض کنید در شرکتی استخدام شدید و قبول کردید که فلان پروژه رو با نرم افزار الف مدیریت کنید. مسلما نرم افزار های دیگه ای وجود دارن که کار نرم افزار اول رو انجام می دن اما به هر حال شما این وظیفه رو قبول کردید که کار رو با نرم افزار الف به انجام برسونید. بنابراین نمی تونید انتخاب دیگه ای داشته باشید.

وقتی این وظیفه تبدیل می شه به چیزی که شما قبولش نکردید و صرفا گمان می شه چون جنسیت خاصی دارید باید وظیفه ی خاصی رو هم قبول کنید نتیجه اش این می شه که دیگه حق انتخاب ندارید. توی جامعه این برداشت وجود داره که چون شما زن هستید، بنابراین وظیفه تون اینه که خانه داری کنید و یا توی کلاس های خاصی شرکت کنید. بنابراین مطابق با وظیفه هایی که گمان می شه شما دارید براتون برنامه ریزی می کنن و به صورت پیشفرض گمان می کنن که همه ی زن ها در ساعات صبحگاهی مشغله ی خاصی ندارن.

این می شه که من امروز، بعد از رفتن به ششمین باشگاه نزدیک به محل زندگیم(که چهار تا از اون ها به طور "اختصاصی" برای بانوان تاسیس شده بودن) بالاخره می تونم باشگاهی رو پیدا کنم که با سه برابرِ هزینه ی معمول به من اجازه می ده تا ساعت نه شب از امکاناتشون استفاده کنم. در حالیکه باشگاه های دیگه و به خصوص باشگاه های "اختصاصی" زنان ماکسیمم تا ساعت 3 خدمات ارائه می دادن. باشگاهی که به خاطر قیمت بالاش اصلا نمی دونم با مخارجم جور در میاد یا نه.

وقتی صحبت از "حقوق زنان" می شه منظور این نیست که وسط میدون توپ و تفنگ بندازیم و زن ها رو بذاریم تو یه جبهه و مرد ها رو تو یه جبهه ی دیگه. منظور این نیست که مثل بچه ها، بدون به کاربردن ذره ای منطق، بشینیم برای هم دیگه دخترا شیرن و پسرا زرنگن بخونیم. 

ای کاش به جزئیات اهمیت داده می شد.

  • ‎‎‎‎‎‎ ‎‎

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">