Rhapsody

MINDHUNTER

جمعه, ۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ب.ظ


دیشب Mindhunter رو تموم کردم. سریال ماجرای یه مامور اف بی آی رو روایت می کنه که تصمیم می گیره با جنایتکارانی که جنایت های فجیعی رو مرتکب شدن مصاحبه کنه تا بفهمه چرا دست به این جنایت ها زدن. فیلم صحنه های جنایت رو بازسازی نمی کنه و فقط با عکس و توضیحات راجع به جنایت ما رو در جریان اتفاقات می ذاره و تمرکز اصلی خودش رو می ذاره سر روانشناسی ماجرا.

جان داگلاس، هولدن فورد (با بازی جاناتان گراف) در دنیای واقعیه. داگلاس کتابی داره با همین نام و با قاتل های سریالی زیادی در جریان کارش گفت و گو کرده تا بتونه دسته بندی هایی برای رفتارشون ارائه بده. اون طور که در سریال نشون داده می شه در اون زمان ها (1977) توجه چندانی به روانشناسی جنایی نمی شده و اصرار زیادی از جانب ماموران نقش اول برای گرفتن مجوز های لازم برای مصاجبه با جنایت کار ها لازم بوده. 

سه نفری که در خلال داستان باهاشون مصاحبه می شه قاتلان سریالی واقعی بودن که زنان زیادی رو به طوری فجیعی به قتل رسوندن. نفر چهارمی هم در سریال نشون داده می شه که خب هویتش با توجه به کارهایی که در داستان انجام می ده برای بینندگان فاش شده. 

بعد از تموم شدن سریال درباره ی جان داگلاس تحقیق کردم و چند صفحه از کتابش رو خوندم. ولی وقتی در حین ویکیپدیا خوندن هام به صفحه ی یه جنایتکار به خصوص رسیدم تصمیم گرفتم به خودم یه کم فرصت بدم! هیچ طوری نمی تونم بفهمم که چه طور کسی می تونه این اعمال وحشیانه رو انجام بده و هیچ چیزی احساس نکنه. چه طور می شه بچه ای که به دنیا می آد و اون قدر ضعیف و وابسته است روزی تبدیل بشه به چیزی که هیچ مانعی جلوی خودش نمی بینه برای آزار رسوندن به دیگران. هنوز هم که هنوزه دارم به این فکر می کنم که آیا مسائل زیستی و ژنتیک دلیل به وجود اومدن سایکوپث هان یا آزار و اذیت و تراما هایی که تقریبا همه شون در بچگی متحمل شدن باعث بروز این رفتار ها شده. تئوری هایی مبنی بر کروموزوم Y و یا X اضافه خوندم گرچه زیاد درش عمیق نشدم. فعلا به خودم استراحت دادم ولی دلم می خواد بدونم به غیر از تفاوت های طبیعی بین زنان و مردان چه چیزی باعث می شه که اکثر سایکوپث ها و جنایتکارها مرد باشن.

پ.ن: سریال خوبیه ولی خب به قول خارجی ها برای Faint-hearted ها نیست. اگر یک درصد احتمال می دید که ممکنه دیدن این سریال در زندگیتون اخلالی ایجاد کنه سریال رو نبینید. 

  • ‎‎‎‎‎‎ ‎‎

نظرات  (۲)

  • Mohammad Mahdi Aghasi
  • ممنون برای معرفیش..
    دوست دارم بدونم به چه نتیجه ای میرسی در نهایت در مورد سهم وراثت و محیط..
    پاسخ:
    خواهش می کنم.
    حتما باید درباره اش بخونم چون فکر می کنم تا به جوابش نرسم نمی تونم آروم بشم. ولی فعلا یه مقدار احتیاج دارم ذهنم رو از این فضا دور کنم و بعدا با ذهن آروم تری بگردم دنبال جواب...
    اتفاقا یه بار سر یکی از کلاسامون به همچین چیزی اشاره شد. نمی دونم سر زیست مولکولی بودیم یا ژنتیک دو. اما یادمه یه بار استاد راجع به تحقیقایی که رو کروموزوم Y شده و ربط بعضی از ژناش به خشونت و رفتار پرخاشگرانه حرف می زد. من نرفتم راجع بهش بخونم و مکانیسم مولکولیش رو پیدا کنم. اما می دونم هست همچین چیزی و یا اینکه حداق روش داره کار میشه. مقوله جالبیه در کل.

    پاسخ:
    چیزی که من خوندم ادعا کرده بود که این آدم ها کروموزومشون XYY هست. یعنی یه Y اضافه دارن که باعث شده اون خشونتی که به Y نسبت داده می شه چند برابر بشه. البته تا اون جایی که یادمه نفی شده بود این ادعا اما خب مطلب طولانی بود و من پاراگراف اولش رو خوندم. صد در صد مسائل بیشتری وجود داره در این باره.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">